De #LifeStyleSwitch 2016 deel 8

De #LifeStyleSwitch 2016 deel 8

Even een samenvatting tot nu toe. Wat hebben we al behandeld?
1) Drink iedere dag minimaal 1,5 liter water
2) Vervang witte rijst geheel of gedeeltelijk door zilvervliesrijst.
3) Gebruik goede oliën in plaats van sladressing en bijvoorbeeld andere (minder gezonde) bak- en braadproducten.
4) Wandel iedere week 4 keer een uur.
5) Ook tijdens feestelijke gelegenheden kun je gezond(er) eten en (samen) bewegen.
6) Voeg een extra groentegerecht toe aan de avondmaaltijd.
7) Begin iedere dag met een gevarieerd, voedzaam en lekker ontbijt.

Dan nu nummer 8. Vervang je witte bloem door een volkoren variant. In bijna alle gerechten kun je prima volkoren meel gebruiken in plaats van bloem. Om te wennen kun je ook hier eerst half half doen en langzaam aan alles volkoren. Zoek in de winkel naar meel in plaats van bloem. Meel is compleet met vlies en alle gezonde voedingsstoffen en bloem is volledig uitgekleed en kaal ofwel geraffineerd.

Verschil tussen bloem en meel
Bloem en meel worden dus van geplette graankorrels gemaakt. Maar wat is het verschil tussen beiden? Meel ontstaat wanneer granen vermalen worden. De zemelen en kiemen blijven aanwezig. Wanneer deze eruit gehaald worden spreken we van bloem. Bloem is dus alleen het binnenste gedeelte van het graan. In vroegere tijden was bloem voor de rijken en meel voor de armen.bloemmeel

Wat is nu beter, bloem of meel?
Veel mensen vragen zich af wat beter is, bloem of meel? Allereerst is het belangrijk om te bedenken waar je het voor wil gaan gebruiken. Bloem heeft een betere bakkwaliteit en wordt daarom vaak gebruikt voor het maken van cake, koekjes en gebak. Meel wordt juist vaak weer gebruikt voor het maken van brood en pannenkoeken. Het maakt dus wel verschil wat je wilt gaan maken/ bakken.

Van bloem, vooral de witte tarwebloem of patentbloem, wordt wel gezegd dat het ‘loze’ calorieën zijn. Ze voegen niks toe aan de voedingswaarde. Witte bloem levert alleen energie en heeft geen toegevoegde waarde. Het ontbreekt aan vitamines, bouwstoffen en vezels. Witte bloem wordt ook wel geraffineerd genoemd: alle belangrijke voedingsstoffen zijn eruit gehaald. Meel of volkorenbloem bevat wel belangrijke voedingsstoffen. Ze leveren naast energie dus ook de belangrijke bouwstoffen die het lichaam nodig heeft.

Tot zover. Succes met je #LifeStyleSwitch!

Met gezonde groet,

Miek van Setten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.