Mijn idee over de nieuwe Schijf van Vijf.

nieuwe schijf
Hij is er dan eindelijk. Je hebt hem hier en daar vast al eens voorbij zien komen in de afgelopen dagen. Ik heb me er even in verdiept en kwam tot de volgende conclusies:

  • Ze hebben er een iets algemenere schijf van gemaakt. Met algemenere benamingen en adviezen, waarin dus ruimte is voor persoonlijke voorkeuren, maar wat ook tot onduidelijkheid kan leiden.
  • Ze hebben niet alle richtlijnen van de Gezondheidsraad opgenomen, zo is de richtlijn over brood niet specifiek genoemd. Alleen als je specifiek hoeveelheden opvraagt, krijg je enorme hoeveelheden boterhammen te zien. Voor vrouwen 4-5 boterhammen en voor mannen zelfs 6 tot 8 boterhammen. De Gezondheidsraad houdt het vooralsnog op 3 stuks, nogal een verschil.
  • Ook de zuivel is nog meer dan de Gezondheidsraad adviseert. En de Gezondheidsraad is iets positiever over alternatieven als sojamelk, rijst- en amandelmelk. Deze worden door het Voedingscentrum wat negatief neergezet.
  • Heel goed is dat voor alle producten wordt vermeld dat de voorkeur uit zou moeten gaan naar de suikervrije en zoutloze varianten. Dat is natuurlijk iets wat ik al jaren roep en het is fijn om te horen dat ze het nu ook inzien.
  • De hoeveelheden koolhydraten (lees aardappelen en granen) vind ik nog wat aan de hoge kant, wel wordt de nadruk gelegd op de volkoren producten, dat is erg goed natuurlijk.
  • Goed dat alcohol, koek, snacks, snoep en gebak helemaal niet meer in de Schijf voorkomen. Dat moeten de uitzonderingen zijn. Niet zo slim om er wel nog een hoeveelheid aan mee te geven natuurlijk:Dag--en-weekkeuzes
  • Een handje ongezouten noten, een geweldige toevoeging!
  • Peulvruchten worden in het zonnetje gezet, een hele goede ontwikkeling.
  • Ook bewerkt vlees wordt afgeraden. Ook dat wordt waarschijnlijk moeilijk voor veel Nederlanders, maar we moeten ergens beginnen.
  • Vis had een iets prominentere plaats mogen krijgen van mij en ook wat meer aandacht in de menu’s. Dat is nu een gemiste kans. Ook jammer dat ze zijn teruggegaan naar 1 keer per week i.p.v. 2 keer.
  • Qua eieren vind ik 2-3 per week wat weinig, zeker aangezien onderzoek heeft uitgewezen dat cholesterol uit de voeding geen invloed lijkt te hebben op de lichaamseigen cholesterol.

Kortom, een goede stap in de richting, maar nog redelijk conservatief. Ik heb ook gelezen dat het Voedingscentrum meerdere keuzes heeft verdedigd met het argument dat de verandering van het eetpatroon te groot zou zijn voor de Nederlander en dat ze het dus met kleinere stappen willen veranderen. Daarmee doelen ze vooral op de zuivel, het brood en aardappelen vermoed ik. Jammer, ze zouden toch juist die voortrekkersrol moeten nemen. Daar zijn ze toch voor.

Enjoy

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.