Wat wel mag!

We worden dood gegooid met allerlei informatie over wat er allemaal voor rommel in ons eten zit en wat we vooral img-Heinz-Tomato-Ketchup-glas-300mlNIET mogen eten en hoeveel suikerklontjes er wel niet in een fles ketchup zitten. Allemaal manieren van het glas is half leeg. Misschien moeten we de klemtoon naar de andere kant leggen; het glas is halfvol! Wat kun je WEL allemaal eten, wat is gezond voor jou en je gezin? Is dat niet veel handiger? Nee, ik heb het dan niet over de quinoa, amandelmeel en havervlokken, maar gewoon over wat je in de buurtsupermarkt kunt krijgen. Ik snap heus wel dat niet iedereen bij machte is om 2 uur per dag te besteden aan inkopen doen bij de Bio winkel en alle recepten VZL-proof te maken of de koolhydraten te vervangen. En dat hoeft ook helemaal niet. Klein beginnen heeft al een enorm effect, los nog van gewichtsverlies, je wordt er gezonder van en dat voel je al snel!

Wat gaan we dan WEL eten? Gewoon eten, maar dan wel zelfgemaakt! Zodoende weet je wat er in zit en weet je wat je eet. Laat ik even wat kleine veranderingen op een rij zetten:
• AWat-kan-je-allemaal-nog-etenlle pasta producten vervangen door de volkoren varianten
• Alle witte rijst vervangen door de zilvervliesrijst
• Aardappelen zo veel mogelijk met schil gebruiken en af en toe vervangen met bataat/zoete aardappel
• Jus en andere (groente) sausjes verbannen uit je keuken, ze verpesten de smaak van het pure eten
• Vervang zout met andere smaakmakers als kruiden en specerijen, mag gedroogd zijn
• Vervang de witte bloem in je keuken met volkoren meel
• Gebruik volkoren brood en broodvarianten
• Gebruik 30+ kaas
• Gebruik magere vleeswaren; ham, casselerrib, kipfilet, rosbief, varkenslever, magere zuivelspread etc.
• Drink alleen door je zelf vers geperste groente- en fruitsappen
• Laat frisdranken en sappen staan, drink vooral water en (groene) thee, koffie met mate

 

Deze kleine veranderingen zijn al een hele grote stap naar gezonder eten. Natuurlijk kun je na een tijdje nog meer veranderingen aanbrengen. Niet alleen qua eten, maar zeker ook in de rest van je levensstijl. Dat zouden dan de volgende aspecten kunnen zijn:
• Kleine boodschappen op de fiets of te voet
• Na het eten halfuurtje wandelen
• Kinderen met fiets naar school en (sport)clubjes brengen
• Trap nemen in plaats van de lift
• Zorgen voor voldoende slaap en ontspanning
• Beperk alcoholgebruik
• Kies ook eens voor soja zuivel producten
• Probeer zelfgemaakte smoothies en groentesappen te integreren in het voedingspatroon
• Probeer 2 tot 3 keer per week intensief te sporten/bewegen
• Varieer met ontbijtmaaltijden; (soja)yoghurt met muesli, havermoutpap met vers fruit, bruine boterhammen met mager beleg, volkoren crackers met mager beleg, vers fruit met yoghurt etc.
• Eet meer groente, kook de groente niet kapot; stomen of roerbakken zijn prima bereidingsmethoden om smaken goed te behouden en de voedingsstoffen te behouden
• Bouw je maaltijden op rondom de groente
• Snack gezond: gekookt eitje, fruit, groente, stukje 30+ kaas, noten en zaden, yoghurt en zelf gemaakte smoothie

Sommige mensen hebben moeite met veranderingen door voeren. Hulp, motivatie en coaching kunnen daarbij van belang zijn. Deze is in te roepen van een lifestyle coach zoals ik. Ik kan een stok achter de deur voor je zijn en je af en toe een schop onder je kont geven of een duwtje in de rug. Kortom, je hoeft het niet alleen te doen als je dat niet wilt. Deze hulp kan gedeeltelijk vergoed worden vanuit de aanvullende pakketten van de ziektekostenverzekering. Dus daar hoef je dan ook niet meer over na te denken.

Een goed begin is het halve werk! Ik hoor graag van je! Als het goed gaat en ook als het niet goed gaat!

Miek van Setten, Lifestyle Coach bij Fit & Food Naarden, 06 40442820, info@fitfoodnaarden.nl

www.fitfoodnaarden.nl